Σάββατο 6 Απριλίου 2013

Σωστή Μελέτη Πιάνου


Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ

Είναι γενικό φαινόμενο σε όλα τα ωδεία, κάθε χρόνο να εγγράφεται ένας μεγάλος αριθμός μαθητών, αλλά να αποφοιτούν ελάχιστοι. Αυτό σημαίνει ότι οι περισσότεροι μαθητές διακόπτουν τις σπουδές τους πριν πάρουν το πτυχίο τους. Πώς εξηγείται αυτό;
Στα πρώτα 1-2 χρόνια των σπουδών τα μαθήματα είναι απλά και εύκολα και οι απαιτήσεις για μελέτη και εξάσκηση στο όργανο είναι πολύ μικρές. Συνήθως αρκούν 1-2 ώρες μελέτης την εβδομάδα. Στη συνέχεια όμως τα μαθήματα δυσκολεύονται προοδευτικά απαιτώντας όλο και περισσότερες ώρες εξάσκησης. Έτσι την 3η χρονιά είναι απαραίτητη τουλάχιστον 1 ώρα μελέτης την ημέρα, ενώ την 6η χρειάζονται 3 ώρες την ημέρα. Οι μαθητές που βρίσκονται στην Ανωτέρα και ετοιμάζονται για Πτυχίο, τα τελευταία 3 χρόνια πρέπει να αυξήσουν το διάβασμά τους σε 6 ως 9 ώρες την ημέρα, καθημερινά (χωρίς να εξαιρούνται τα Σαββατοκύριακα). Αυτό σημαίνει ότι οι μουσικές σπουδές απαιτούν σκληρή δουλειά. Αν η μελέτη δεν είναι αρκετή, αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνονται τα έτη σπουδών, μια και ο μαθητής που δεν διαβάζει όσο πρέπει, δεν καλύπτει εγκαίρως την προβλεπόμενη ύλη, ούτε φυσικά αποκτά την αντίστοιχη δεξιοτεχνία, που είναι και το ζητούμενο.
 Υπάρχει όμως και άλλος ένας παράγοντας που παίζει καθοριστικό ρόλο στην ικανότητα του σπουδαστή για την απόκτηση του Πτυχίου. Είναι το ταλέντο, το οποίο είναι εξίσου απαραίτητο για να μπορέσει να φτάσει κανείς στο τέλος. Έτσι είναι δυνατόν κάποιος να φτάσει μέχρι την Ανωτέρα, αλλά επειδή δεν έχει το απαραίτητο ταλέντο (φυσική επιδεξιότητα και ευλυγισία στα δάκτυλα, μουσικό αυτί, έμφυτη αντίληψη του ρυθμού και της αρμονίας κλπ) να μην μπορεί να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις δυσκολίας των πτυχιακών εξετάσεων, όσες ώρες κι αν μελετάει καθημερινά.
 Δηλαδή το ταλέντο χωρίς τη σκληρή δουλειά κρατάει το μαθητή σε ένα ερασιτεχνικό επίπεδο, ενώ η συστηματική μελέτη όταν λείπει το ταλέντο, μπορεί να οδηγήσει το μαθητή σε κάποιο ανώτερο επίπεδο, αλλά δεν του επιτρέπει να πάρει το πτυχίο του.
 Ετσι όλοι οι μαθητές μπορούν να αποκτήσουν ένα επίπεδο μουσικής παιδείας, η οποία άλλωστε είναι δικαίωμα όλων, αλλά λίγοι είναι αυτοί που έχουν το ταλέντο και τη διάθεση για σκληρή δουλειά που θα τους οδηγήσει στην κορυφή. Αυτός είναι και ο λόγος που σε όλα τα ωδεία ο αριθμός των αρχάριων μαθητών είναι πολύ μεγαλύτερος από τον αριθμό αυτών που παίρνουν το πτυχίο.

ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΜΕΛΕΤΗΣ

Η μελέτη πρέπει να γίνεται σε απομονωμένο χώρο. Η τοποθέτηση του πιάνου στο σαλόνι για διακοσμητικούς λόγους, συνήθως δεν βοηθάει το μαθητή στη μελέτη, μια και συχνά θα υπάρχουν επισκέπτες που θα του αποσπούν την προσοχή.
Επίσης οι γονείς πρέπει να ξέρουν ότι άλλο είναι η μελέτη και άλλο η εκτέλεση ενός κομματιού. Η μελέτη, κατά κανόνα έχει δυσάρεστο άκουσμα, γιατί συνίσταται στην επίμονη επανάληψη μικρών τμημάτων του κομματιού σε αργή ταχύτητα, την απομόνωση των δύσκολων μερών και επιμονή σ’ αυτά και όχι την ολοκληρωμένη εκτέλεση.
Πολλές φορές οι μαθητές δυσκολεύονται να μελετήσουν σωστά και σύμφωνα με τις οδηγίες του καθηγητή, γιατί οι γονείς ακούγοντας το κουραστικό στο αυτί άκουσμα της μελέτης, ζητούν από το παιδί να παίξει «κανονικά», δηλαδή ολοκληρωμένο το κομμάτι και στη σωστή ταχύτητα, ή να παίζει περισσότερο αυτά που ήδη ξέρει καλά. Αυτό καθόλου δεν βοηθά τη συστηματική και σχολαστική μελέτη που απαιτείται για τη σωστή πρόοδο στο όργανο.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

MH